Дидактичні матеріали до уроків фізики

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ФІЗИКИ
Комп’ютерні програмні засоби з фізики «Фізика – 7», «Фізика – 8», «Фізика – 9»,  «Віртуальна фізична лабораторія – 7-9, 10 – 11 класи» та «Бібліотека електронних наочностей з фізики» та «Фізика в картинках» звичайно не можуть замінити фізичний експеримент , зате дають потужну допомогу в наочності, фізичних явищ, що розглядаються на уроці.


 Щоб урок фізики із застосуванням вище згаданих програм був не лише цікавим за формою, а й дав би максимальний навчальний результат, учителю треба заздалегідь підготувати план роботи для учнів із вибраною комп'ютерною моделлю, сформулювати завдання, узгоджені з можливостями моделі, а також попередити учнів, що їм необхідно відповісти на запитання чи написати невеликий звіт про виконану роботу. Ідеальним є варіант, коли вчитель на початку уроку роздає учням матеріали в роздрукованому вигляді.
         Найбільш складним видом занять у навчальному процесі на базі інформаційних технологій є лабораторна робота. Це пояснюється тим, що для лабораторної роботи недостатньо, щоб графічні символи на екрані монітора вели себе так, як за законами фізики мали б вести себе тіла, які зображаються цими символами. Недостатньо і того, щоб модель певного явища була б демонстраційно-наглядною. Необхідно також, щоб робота активно виконувалася учнями і навчала б їх основам експериментаторського мистецтва, основним методикам проведення експерименту й обробки його результатів.
         Саме в цьому і полягає основна складність під час створення таких робіт. Комп'ютерна лабораторна робота повинна носити дослідницький характер і прививати учням навички й уміння, близькі до тих, які отримує експериментатор під час виконання звичайної лабораторної або експериментальної роботи.
         Тому в процесі вивчення фізики в основній школі на базі інформаційних технологій учням пропонується спочатку виконати комп'ютерну лабораторну роботу, під час якої вони ознайомляться з необхідним обладнанням, етапами виконання роботи, навчатимуться, змінюючи необхідні параметри, передбачати області дослідження. Найдоцільнішим є використання комп'ютерної моделі для демонстрацій під час пояснення нового матеріалу, розв'язування практичних задач. Краще і простіше, а також наочніше показати, як електрон за моделлю Бора перескакує в атомі з орбіти на орбіту, що супроводжується поглинанням чи випромінюванням кванта, ніж пояснювати це за допомогою дошки і крейди. А якщо взяти до уваги те, що ця модель дає можливість одночасно показати переходи електрона й на інші орбіти в динамічному режимі роботи електронних рівнів і вигляд спектральних ліній, тоді стає зрозумілим, що подану демонстраційну модель неможливо забезпечити іншими засобами.
         Подібна демонстрація матиме успіх, якщо вчитель працює з невеликою групою учнів, яких можна розмістити поблизу монітора або в комп'ютерному класі. Останнім часом у школах країни почала з'являтися проекційна техніка, яка дозволяє відобразити екран комп'ютера на стіні великого формату, подібно до кодослайду.
         Поєднання комп'ютерних технологій і традиційних методів викладання фізики дадуть бажаний результат: високий рівень засвоєння знань з фізики й усвідомлення їх практичного застосування. Використання нових засобів навчання - це є засіб підтримки зацікавленості предметом. Зокрема, мультимедійні засоби не лише підтримують бажання пізнавальної діяльності, а й осучаснюють предмет, роблять його більш близьким і наочним.
Позитивні моменти використання такої методики: 1) яскраві образи без надмірних зусиль надовго запам'ятовуються; 2) завдяки рухливості малюнків, схем, таблиць є не тільки можливість їх змінювати, а й повернутися до попереднього моменту, повторити певний епізод, якщо виникла у цьому потреба; 3) мультимедійні засоби дають можливість відтворити фізичні процеси, про які на уроках можна говорити, звертаючись лише до уяви учнів, спираючись на їхнє абстрактне мислення; 4) використання мультимедійних засобів на уроках сприяє створенню позитивної атмосфери, що має велике значення для сприйняття інформації.
Наприклад,
1.     при вивченні теми «Сили в природі» використовуються фрагменти відеороликів, змонтовані за допомогою «Конструктора уроків» із програми «Електронна бібліотека наочностей».
2.     у темі «Електричні кола» застосовується конструктор опорів з ПЗ «Фізика в картинках».
3.       при викладанні теми «Сили тертя» доцільно використовувати комбінацію з кліпів та зображень з даної програми.
4.     особливо цінною є комп’ютерна підтримка при розгляді явищ мікросвіту: тепловий рух молекул, елементарних частин, будова атому за Бором, перетворення ізотопів тощо.
     Використання нових інформаційних технологій є безперечно ефективним. Крім високої якості засвоєння матеріалу, учні виявляють гарний емоційний настрій і бажання далі із задоволенням вивчати предмет.
     Програмні засоби Gran – 2D та DG дозволяють спростити побудову ходу променів у лінзах та сферичних дзеркалах. Учні з бажанням розв’язують велику кількість задач на закони відбивання та заломлення світла.   При вивченні світлових явищ з курсу фізики учні відчувають певні труднощі, розв”язуючи задачі з геометричної оптики, де потрібно виконувати побудову ходу променів у дзеркалах та лінзах. Оснащення багатьох шкіл комп”ютерними класами дозволяє перекласти частину рутинної роботи на уроці на плечі комп”ютера, залишаючи учневі час для осмислення результатів.
Побудову різного типу зображень у дзеркалах та лінзах можна виконати за допомогою програмних засобів DG  , GRAN -2D , які не вимагають від учнів глибокого значного обсягу спеціальних знань з інформатики, цілком доступні учням 8 класу.
На уроці учні працюють з таблицями - завданнями, які складаються учнями при допомозі вчителя. Далі наводимо зміст таблиць - завдань, що використовують при побудові ходу променів у лінзах та розв”язуванні деяких задач. 
     Ефективне використання комп'ютерної бази та програмного забезпечення надає можливість: використовувати мультимедійні, навчальні, пізнавальні, розвивальні та контролюючі комп'ютерні програми; користуватися всесвітньою комп'ютерною мережею Internet; втілювати нові інформаційні технології у процес освіти; проводити науково-методичну роботу з інформатизації навчального процесу. Комп'ютер природно вписується у процес навчання фізики і є ще одним ефективним технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання.






Немає коментарів:

Дописати коментар