ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА
УРОКАХ ФІЗИКИ
Комп’ютерні
програмні засоби з фізики «Фізика – 7», «Фізика – 8», «Фізика – 9»,
«Віртуальна фізична лабораторія – 7-9, 10 – 11 класи» та «Бібліотека
електронних наочностей з фізики» та «Фізика в картинках» звичайно не можуть
замінити фізичний експеримент , зате дають потужну допомогу в наочності,
фізичних явищ, що розглядаються на уроці.
Щоб урок фізики із застосуванням вище згаданих програм був не лише цікавим за формою, а й дав би максимальний навчальний результат, учителю треба заздалегідь підготувати план роботи для учнів із вибраною комп'ютерною моделлю, сформулювати завдання, узгоджені з можливостями моделі, а також попередити учнів, що їм необхідно відповісти на запитання чи написати невеликий звіт про виконану роботу. Ідеальним є варіант, коли вчитель на початку уроку роздає учням матеріали в роздрукованому вигляді.
Найбільш
складним видом занять у навчальному процесі на базі інформаційних технологій є
лабораторна робота. Це пояснюється тим, що для лабораторної роботи недостатньо,
щоб графічні символи на екрані монітора вели себе так, як за законами фізики
мали б вести себе тіла, які зображаються цими символами. Недостатньо і того,
щоб модель певного явища була б демонстраційно-наглядною. Необхідно також, щоб
робота активно виконувалася учнями і навчала б їх основам експериментаторського
мистецтва, основним методикам проведення експерименту й обробки його
результатів.
Саме
в цьому і полягає основна складність під час створення таких робіт. Комп'ютерна
лабораторна робота повинна носити дослідницький характер і прививати учням
навички й уміння, близькі до тих, які отримує експериментатор під час виконання
звичайної лабораторної або експериментальної роботи.
Тому
в процесі вивчення фізики в основній школі на базі інформаційних технологій
учням пропонується спочатку виконати комп'ютерну лабораторну роботу, під час
якої вони ознайомляться з необхідним обладнанням, етапами виконання роботи,
навчатимуться, змінюючи необхідні параметри, передбачати області дослідження.
Найдоцільнішим є використання комп'ютерної моделі для демонстрацій під час
пояснення нового матеріалу, розв'язування практичних задач. Краще і простіше, а
також наочніше показати, як електрон за моделлю Бора перескакує в атомі з
орбіти на орбіту, що супроводжується поглинанням чи випромінюванням кванта, ніж
пояснювати це за допомогою дошки і крейди. А якщо взяти до уваги те, що ця
модель дає можливість одночасно показати переходи електрона й на інші орбіти в
динамічному режимі роботи електронних рівнів і вигляд спектральних ліній, тоді
стає зрозумілим, що подану демонстраційну модель неможливо забезпечити іншими
засобами.
Подібна
демонстрація матиме успіх, якщо вчитель працює з невеликою групою учнів, яких
можна розмістити поблизу монітора або в комп'ютерному класі. Останнім часом у
школах країни почала з'являтися проекційна техніка, яка дозволяє відобразити
екран комп'ютера на стіні великого формату, подібно до кодослайду.
Поєднання
комп'ютерних технологій і традиційних методів викладання фізики дадуть бажаний
результат: високий рівень засвоєння знань з фізики й усвідомлення їх
практичного застосування. Використання нових засобів навчання - це є засіб
підтримки зацікавленості предметом. Зокрема, мультимедійні засоби не лише
підтримують бажання пізнавальної діяльності, а й осучаснюють предмет, роблять
його більш близьким і наочним.
Позитивні моменти використання такої методики: 1) яскраві образи без
надмірних зусиль надовго запам'ятовуються; 2) завдяки рухливості малюнків,
схем, таблиць є не тільки можливість їх змінювати, а й повернутися до
попереднього моменту, повторити певний епізод, якщо виникла у цьому потреба; 3)
мультимедійні засоби дають можливість відтворити фізичні процеси, про які на
уроках можна говорити, звертаючись лише до уяви учнів, спираючись на їхнє
абстрактне мислення; 4) використання мультимедійних засобів на уроках сприяє
створенню позитивної атмосфери, що має велике значення для сприйняття інформації.
Наприклад,
1.
при вивченні теми «Сили в природі»
використовуються фрагменти відеороликів, змонтовані за допомогою «Конструктора
уроків» із програми «Електронна бібліотека наочностей».
2.
у темі «Електричні кола» застосовується
конструктор опорів з ПЗ «Фізика в картинках».
3.
при викладанні теми «Сили тертя» доцільно
використовувати комбінацію з кліпів та зображень з даної програми.
4.
особливо цінною є комп’ютерна підтримка
при розгляді явищ мікросвіту: тепловий рух молекул, елементарних частин, будова
атому за Бором, перетворення ізотопів тощо.
Використання
нових інформаційних технологій є безперечно ефективним. Крім високої якості
засвоєння матеріалу, учні виявляють гарний емоційний настрій і бажання далі із
задоволенням вивчати предмет.
Програмні засоби Gran – 2D та DG
дозволяють спростити побудову ходу променів у лінзах та сферичних дзеркалах.
Учні з бажанням розв’язують велику кількість задач на закони відбивання та
заломлення світла. При вивченні
світлових явищ з курсу фізики учні відчувають певні труднощі, розв”язуючи
задачі з геометричної оптики, де потрібно виконувати побудову ходу променів у
дзеркалах та лінзах. Оснащення
багатьох шкіл комп”ютерними класами дозволяє перекласти частину рутинної роботи
на уроці на плечі комп”ютера, залишаючи учневі час для осмислення результатів.
Побудову різного типу зображень у дзеркалах та лінзах можна виконати за
допомогою програмних засобів DG , GRAN -2D , які не
вимагають від учнів глибокого значного обсягу спеціальних знань з інформатики,
цілком доступні учням 8 класу.
На уроці учні працюють з
таблицями - завданнями, які складаються учнями при допомозі вчителя. Далі
наводимо зміст таблиць - завдань, що використовують при побудові ходу променів
у лінзах та розв”язуванні деяких задач.
Ефективне використання комп'ютерної бази та
програмного забезпечення надає можливість: використовувати мультимедійні,
навчальні, пізнавальні, розвивальні та контролюючі комп'ютерні програми;
користуватися всесвітньою комп'ютерною мережею Internet; втілювати нові
інформаційні технології у процес освіти; проводити науково-методичну роботу з
інформатизації навчального процесу. Комп'ютер природно вписується у процес
навчання фізики і є ще одним ефективним технічним засобом, за допомогою якого
можна значно урізноманітнити процес навчання.

Немає коментарів:
Дописати коментар